Visual

Leerroutes

Bij binnenkomst op Praktijkcollege Het Metrum delen we iedere leerling in binnen een leerroute. Aan de leerroute kun je zien op welk niveau leerlingen uitstromen.

Dit kan zijn naar een arbeidsplaats of naar een vorm van dagbesteding. In een enkel geval kan een leerling doorstromen naar vervolgonderwijs.

De verschillende leerroutes

Binnen Praktijkcollege Het Metrum is gekozen om de vier leerroutes 2, 3, 4 en 5 die we al enkele jaren binnen onze school gebruiken als basis te gebruiken voor onze geclusterde routes 2/3, 3/4, en 4/5.

Leerroute 2

Leerlingen in leerroute 2 hebben als niveau groep 1/2 van leerlingen in het gewone basisonderwijs. De leerling in deze route komt meestal niet tot lezen en rekenen. De leerling stroomt uit naar werken in een weinig eisend, creatief of belevingsgericht dagcentrum.

Leerroute 3

Leerlingen in route 3 bereiken het niveau van leerlingen van groep 3/4 in het gewone basisonderwijs. We streven ernaar dat de leerlingen in route 3  uitstromen naar beschut werk.

Leerroute 4

Leerlingen in leerroute 4 hebben als niveau groep 5/6 van leerlingen in het gewone basisonderwijs. Deze leerling behaalt met lezen tenminste niveau AVI-5 en rekent met getallen boven de 100. De uitstroombestemming voor deze leerling zal zijn een werkplek binnen een regulier bedrijf of een beschutte werkplek. Binnen deze groep vallen ook leerlingen die door hun beperking meer baat hebben bij uitstroming naar een dagbesteding.

Leerroute 5

Leerlingen in leerroute 5 hebben als niveau groep 7/8 van leerlingen in het gewone basisonderwijs. De uitstroombestemming voor deze leerling zal (beschutte) arbeid zijn of vervolgonderwijs: de entree-opleiding. De entree-opleiding duurt een jaar en bereidt voor op MBO-niveau 2. Als na dat jaar blijkt dat dit toch niet haalbaar is, zal gezocht worden naar een geschikte plek op de arbeidsmarkt.

Binnen de leerroutes zien we bij leerlingen veel individuele verschillen waar we actief op inspelen. Aan de leerroute kun je zien op welk niveau leerlingen uitstromen, maar dit kan ook weer afwijken naar gelang de beperking die een leerling ervaart. Het onderwijsaanbod verschilt per leerroute, doordat de einddoelen per leerroute anders zijn. Een leerling in leerroute 2/3 heeft meer tijd nodig om een volgend tussendoel te bereiken dan bijvoorbeeld de leerling in leerroute 4/5. Ook is de tijd die we besteden aan de verschillende leergebieden niet gelijk.

De grafiek ´Profielen en fasering Praktijkcollege Het Metrum´ maakt duidelijk hoe wij onze groepen hebben ingedeeld in de verschillende bouwen (onder-, midden- en bovenbouw) en welke uitstroommogelijkheden de leerlingen hebben in de routes.