Visual

Uitstroom dagbesteding

Van onze leerlingen in leerroute 2/3 verwachten we dat zij onvoldoende arbeidsvaardigheden kunnen ontwikkelen om uit te stromen naar een vorm van werk.

Van leerlingen in leerroute 3 is bij instroom nog onduidelijk welke arbeidsvaardigheden zij bezitten. Sommige van deze leerlingen kunnen uitstromen naar een beschutte arbeidsplek ofwel een beschermde arbeidsomgeving met meer begeleiding.

B-klassen

B1+klas

De B-klas is een groep voor met name leerroute 2/3-leerlingen. Daarin zitten leerlingen uit alle leerjaren die behoefte hebben aan meer structuur en extra begeleiding/ ondersteuning. Het onderwijsaanbod is hetzelfde als in een reguliere groep. We bieden ook groepsdoorbrekende activiteiten aan.

B2+klas

De B2+klas is een groep voor met name leerroute 2. Daarin zitten leerlingen uit alle leerjaren die behoefte hebben aan extra ondersteuning op verschillende gebieden. Leerlingen hebben baat bij meer structuur en begeleiding bij het (vooral) praktisch gericht onderwijs. Een groot deel van de tijd is een onderwijsassistent in deze groep aanwezig. We bieden ook groepsdoorbrekende activiteiten aan, met dit verschil dat we per leerling kijken in hoeverre dit mogelijk is. In beide groepen bieden we extra structuur in ruimte, tijd, activiteit en interactie. De benadering in deze groepen is voorspelbaar, duidelijk en consequent. We werken vanuit de ‘Geef me de 5’-insteek. Deze methodiek geeft praktische handvatten voor de begeleiding van leerlingen die een sterke behoefte hebben aan voorspelbaarheid en structuur. ‘Geef me de 5’ geeft structuur op vijf aspecten: Wat (moet er gebeuren)? Wanneer? Hoe? Waar? Met wie? De methode werkt er naartoe dat leerlingen zich kunnen ontwikkelen van persoonsafhankelijk, via structuurafhankelijk naar
zelfstandig. Voor leerlingen die we in de B2+klas plaatsen, vragen we zo nodig een toelaatbaarheidsverklaring midden of hoog (niveau 2 of 3) aan.

Alles in kaart

Tijdens de onderbouw brengen we de vaardigheden van alle leerlingen in kaart. Het niveau op kernvakken als Nederlands en rekenen is niet per definitie bepalend voor de doorstroom. Het gaat ook om onder andere sociale vaardigheden die bepalen waar zij het beste op hun plaats zijn na school. Daarnaast nemen we de ervaringen uit de praktijk op de leerwerkplekken, leren op locaties en (zelfstandige) externe stages mee. Zo vinden we de juiste uitstroomstemming voor iedere individuele leerling. Zie voor een schematische weergave van de praktijklessen het schema ‘Opbouw praktijkvorming voorbereiding op arbeid’.